Recension: Mockingjay part 1 (2014)

 Medverkande: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Elizabeth Banks, Woody Harrelsen mf.
 
Handling: When Katniss destroys the games, she goes to District 13 after District 12 is destroyed. She meets President Coin who convinces her to be the symbol of rebellion, while trying to save Peeta from the Capitol.
 
Mina åsikter: 
Hungerspelen fortsätter att leverera OTROLIGT bra filmer! Jag var något orolig för hur kvalitén på Mockinjay skulle vara, med tanke på att det egentligen inte händer så jättemycket i första halvan av boken. Men wow, de lyckades galant! På ett smidigt och bra sätt lyckades de förklara allt som hänt i distrikten, få in några actionpackade samt mind-blowing scener (slutscenen med Peeta, just sayin').
 
Vad gäller skådisarna så var Jennifer Lawrence agerande på topp som alltid! Hon passar verkligen perfekt in på rollen som den nu lite mentalt förstörda Katniss. Till och med när hon skulle agera som om hon inte kunde agera så gjorde hon det perfekt (ni som har sett filmen/läst boken fattar xD). Och detsamma gäller för Elizabeth Banks och Woody Harrelsen, i rollerna som Effie Trinket och Haymitch Abernathy. De var båda klockrena, med sina kvicka små kommentarer här och var. 
 
Om jag skulle klaga på något så är det nog president Coin. Enligt mig så verkade hon på tok för snäll, i jämförelse med hur hon var gentemot Katniss i boken. Men, men, kanske ändras i part 2? 
 
Något annat som jag fullkomligt älskade var när Katniss sjöng "Hängeträdet" och man fick se när de sprängde dammen(har haft den låten på hjärnan hela dan..). Och när de spelade in propåan i distrikt åtta! "If we burn, you BURN WITH US!" EPIC är det rätta ordet! 
 
Tyckte även att det gjorde ett extremt bra jobb med att få Peeta att verkligen förtvina bit, för bit. Såg så verkligt ut! 
Dock så störde jag mig litegrann på Jennifers peruk, som hon hade genom hela filmen. Tyckte den såg lite "platt" ut för att vara ärlig...
 
I det stora hela så ÄLSKADE jag filmen! En 8/10 i betyg från mig :)
 
 
/Hennie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback