Bokrecension: We Were Liars

Titel: We Were Liars
Författare: E. Lockhart
Utgivningsår: 2014
Betyg: 7/10
Handling: 
A beautiful and distinguished family.
A private island.
A brilliant, damaged girl; a passionate, political boy.
A group of four friends—the Liars—whose friendship turns destructive.
A revolution. An accident. A secret.
Lies upon lies.
True love.
The truth.
 
 Huvudpersonen heter Cadence, kallas Cady, och hennes familj är en fin New England-familj med gamla pengar. Den här rika familjen har en egen ö där de tillbringar varje sommar tillsammans. Tre systrar med barn, alltså Cadys kusiner, och deras morfar.
När boken börjar är Cady snart 18, och tillbaka på sommarön för första gången på två år. Något hände där när hon var 15, men hon minns det inte och det är det som är gåtan i ”We were liars”. Vad handlar minnesförlusten om, vad orsakade den?


Jag blev verkligen förvånad över hur snabbt jag drogs in i We Were Liars, och familjen Sinclairs skruvade liv. Bokens handling lämnade mig inte så jätteimponerad, men efter att ha läst boken så inser jag att det nog är rätt så svårt att förklara den utan att spoila allt. Det är en sådan sorts bok där små fragment av huvudpersonens liv förklaras såsom boken går vidare. Exempelvis, efter hela 70 sidor så kändes det fortfarande inte som att boken hade kommit igång. Men, nu förstår jag att det i princip var det som var meningen (ni som har läst boken kanske förstår mig). Man fick liksom små ledtrådar här och var, som man knappt lade märke till förrän allt löste sig i slutet och allt som hänt knöts samman i en enda chockerande sanning. 
 
I det stora hela så tyckte jag att boken var lite händelselös, men ändå väldigt indragande samt lockande. Man blir lika desperat som den mycket intressanta huvudkaraktären Cadence, till att få reda på vad som hände i och med hennes olycka, sommaren då de alla var femton. Och jag måste säga att slutet var en av de bästa jag läst på länge. Hjärtskärande, och otroligt tragisk, men mycket, mycket väl gjord. Författaren E. Lockhart gjorde verkligen att bra jobb med We Were Liars. 
 
Denna hyllade berättelse, är verkligen en som jag rekommenderar. Den tog mig inte mer än tre dagar att läsa, då den var mycket kort (200-nånting sidor) och rätt så lättläst. Den finns att köpa på Pocket Shop för 129:-, om jag inte minns fel! 
 
Det var nog allt för den här gången, vi hörs! 
 
«Hennie»

Postat av: Klara

Det här är en bok som jag verkligen vill läsa! :)

2015-01-06 @ 17:40:28
URL: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback