Recension: Cirkeln (2015)

Medverkande: Josefin Asplund, Helena Engström, Miranda Frydman, Irma von Platen, Hanna Asp, Leona Axelsen m.f.
Mitt betyg: 6,5/10
Handling: En natt när månen färgas blodröd, befinner sig sex unga tonårsflickor i en övergiven folkpark, dragna dit av en mystisk kraft. Där avslöjas en gammal profetia. De är ”De utvalda”, en grupp häxor - utsedda att rädda världen. Plötsligt är tiden i gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat.
 
Mina tankar: Jag har då sett filmatiseringen av boken Cirkeln av Mats E. Strandberg och Sarah Elfgren, och förutom att den skilde sig en del från boken, så föll verkligen filmen mig i smaken. 
Väldigt kul att det för en gångs skull var en svensk fantasy-film! Man fick veerkligen den där typiska svensk-film känslan när man kollade på den. De tog upp djupa ämnen såsom självmord, droger, mobbning o.s.v. Och så får vi ju inte glömma den där grå-blå overlay-effekten som alltid finns med i svensk film.
Men, men. Bortsett från det så var den bra. Rolig story, relativt bra effekter (för att vara svensk film), bra skådisar o.s.v. 
Något jag faktiskt verkligen gillade var bakgrundsmusiken. Tyckte den byggde upp stämningen i filmen alldeles perfekt! 
 
Ska nog försöka hålla denna recension ganska kort, så för att sammanfatta så vill jag ge filmen en 6,5/10 i betyg. Ser framemot uppföljaren! :) 
 
/Hennie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback