Mushishi

Japanska serier är något man får vänja sig vid, tonfall, språket rent allmänt. Jag är väldigt kräsen när det kommer till sådana här slags serier, fastnar jag så är det för hur den är ritad, och om den är lite gulli-gullgull så där.
 
Mushishi innehåller allt det där. Varje avsnitt har en egen story, och de är fina. Vissa aningens hemska men de slutar oftast "lyckligt". 
 
Hela säsong två har sänts tror jag :)
/Rebecka 

Sammanfattning: House of Cards (säsong 1)

 
Handling: House of Cards kretsar kring kongressledamoten Francis, aka Frank, Underwood (Kevin Spacey) och hans agerande för att säkra en maktposition inom USA:s politiska centrum.
-wikipedia
 
Favoritavsnitt: s01e10-13: För att fatta mig kort, det var då saker tog fart och allt blev lite mer spännande. 

Favoritkaraktär: Skulle nog säga Frank, på grund av hans sluga och geniala, samt smått psykotiska, sätt att tänka. Han påminner mig lite om Sherlock Holmes av nån anledning. Mestadels för att han har förmågan att slingra sig ur pressande situationer, som jag själv skulle fått psykbryt av om jag själv hade varit försatt i de. Som exempelvis då den där flickan dog i bilolyckan, och de fick det att framstå som Franks fel :P

Favoritship: Alltså, jag shippar inte riktigt något par i den här serien. Det är nog det man minst tänker på när man ser House Of Cards. Men om jag skulle välja något par, så skulle jag nog säga Peter och Christina, trots att det inte slutade så bra för dem... De hade väl bra kemi, och det hade säkert funkat relativt bra för dem om Peter hade hållt sig nykter och ärlig.

Bäst i säsongen: Askjdflkö, svårt att bestämma mig. Eftersom att allt flöt ihop, så vet jag inte riktigt. Möjligtvis att Zoe avslutade hennes och Franks affär? Kändes proffsigt av henne.

Sämst i säsongen: Trots att Peters död gjorde att saker tog fart, så saknar jag honom. Jag gillade hans karaktär, framförallt efter att han blivit nykter och försökte lappa ihop sitt liv.
Måste säga att jag också tyckte serien var lite trög i början. Eller, jag tyckte att storyn gick frammåt och det räckte för att hålla mig intresserad. Men det hände inte riktigt något spännande förrän i de tre sista avsnitten.

Övriga synpunkter: Gillar serien. Tycker att den passar för både tjejer och killar, vilket är ett plus!
Möjligtvis att det var lite svårt att hålla koll på vad och vem och när och hur, men det gjorde inte så mycket i slutändan! Jag hängde med ändå. ;)

Säsongen får betyget 7/10, men har högre förhoppningar om nästa säsong.
 
/Hennie

Teaser-Trailer för Mockingjay part 1

Nu har Lionsgate ÄNTLIGEN släppt en teaser-trailer för Mockingjay part 1, som kommer ut i biografer den 19 november. 
Själv så har jag inte riktigt några kommentarer till detta, eftersom att jag själv inte läst klart sista boken i Hungerspelen-triologin än. Vet inte riktigt om det syftar på någon speciell del i boken eller så... Det ända jag riktigt kan säga är att jag tyckte den var mäktig på nåt sätt, med president Snow's kraftfulla men sansade röst samtidigt som Peeta står där helt apatisk, likgiltig. 
/Hennie

House of cards - i väntan på säsong 3

Bom bom, och presidenten har sagt sitt. två omtumlande säsonger har nu sänts av den (enligt mig) underbart råa serien House of cards. att huvudpersonerna själva är rätt ondskefulla (mänskliga höh, med en gnutta av nån slags störning) gör de än mer tilldragande. det gick fort för mig att kolla igenom alla avsnitt kan jag tala om. Frank Underwood vet hur man talar och lockar till (sig) sin publik ;)
 
längtar innerligt efter nästa säsong, inget avsnitt gör en besviken. och det är vad jag verkligen tycker om med House of cards.
 

Recension: The Spectacular Now

Handling: Sutter Keely lever i nuet. Det är en bra plats för honom. En highschool senior, charmig och behärskad, en riktig festprisse som älskar sitt jobb på en klädbutik för män, utan några riktiga planer för framtiden. En spirande alkoholist, aldrig långt ifrån sin whisky fyllda fickplunta. Men efter att ha blivit dumpad av sin flickvän, finner sig Sutter berusad och vaknar upp på en gräsmatta med Aimee Finecky svävandes över honom. Hon är annorlunda: "trevlig tjej" som läser science fiction och inte har en pojkvän. Medan Aimee har drömmar om en framtid, bor Sutter i den imponerande villfarelsen av ett spektakulärt nu, men på något sätt, dras de till varann.

 

Åsikter: Trots att drama filmer aldrig riktigt varit något för mig, så tyckte jag att "The Spectacular Now" hade ett gott intryck på mig. Den må kanske inte vara den bäst gjorda filmen, men tycker att den ger en relativt realistisk bild på hur livet kan se ut för någon som Sutter Keely, eller Aimee Finecky, samt att livet har sina avigsidor, men även en hel del uppgångar, sålänge man faktiskt anstränger sig. 

 

En härlig rulle som, enligt mig, definitivt är sevärd för alla, speciellt de som älskar drama. Dessutom kan man inte ignorera faktumet att det är Miles Teller (från bl.a. Divergent) och Shailene Woodley (från bl.a. Divergent och The Fault in our Stars) som spelar huvudrollerna.    

 

Filmen får betyget 8/10 från mig :)

/Hennie

 


Vi är tillbaka!

Hej på er! 
Som ni vet så har jag och Becka vart lite av o på när det gäller denna bloggen. Vår design var inte särskilt proffesionell (eller ja, den var ingen vi trivdes med särskilt mycket i.a.f) och när vi väl skrev ett inlägg så blev det antingen FÖR mycket eller rent utav slarvigt. Tillslut så kändes det bara som en börda, så vi lade helt och hållet ner allt ihop. Bara totalt struntade i bloggen. Och måste säga att det var skönt att få ta en paus. 
 
Men here we are, och det har gått ett halvår. Jag blev uttråkad och saknade att få skriva ut mina tankar och spekulationer inom serievärlden (bland annat..). Så vi bestämde oss för att skapa en ny design som vi var bekväma med, och som skulle vara mer intressant än vår förra. Samt så bestämde vi oss för att ändra på de små detaljerna, som att minska på mängden kategorier o.s.v.
Vi siktar nu också på att ha ett helt annorlunda upplägg. Vi ska nu inte stressa sönder oss med att skriva recaps (tankar och åsikter) för varje nytt avsnitt av de serierna vi följer, eftersom att det var en av anledningarna till att bloggen blev en börda (alltså kommer vi nu bara skriva recaps på avsnitt som verkligen hade ett intryck på oss, som exempelvis säsongsavslutningar o.s.v).
Vi har även bestämt oss för att även inkludera fler recensioner och tips på olika böcker samt filmer, istället för enbart serier, eftersom att vi nuförtiden både läser mer, samt har gett oss in mer i film-världen.
 
För att summera hela inlägget, så ska vi alltså starta upp bloggen igen. 
Hoppas att ni inte är allt för besvikna på oss, och att ni orkade läsa igenom hela inlägget utan att bli allt för uttråkade! ;) 
 
Vi hörs senare! 
Puss och kram 
/Hennie och Rebecka Skareng