Serieschema (vår-2015)

Lite sent ute, men så här ser vårt serieschema ut för de kommande månaderna. Alla seriedatum är ju lite knasiga och oorganiserade under våren som ni säkert vet, så schemat lär väl ändras. Men men :) Så här ser det ut just nu för oss :)

/Hennie

Serieschema (vår 2015):

Måndag: 

Revenge

Once Upon A Time fr.o.m 2 mars

 

Tisdag: 

Gotham

The Fosters

 

Onsdag: 

Pretty Little Liars

The Flash

 

Torsdag: 

Modern Family

Arrow

The Goldbergs

The 100

Stalker

 

Fredag: 

The Big Bang Theory

How To Get Away With Murder

The Vampire Diaries


Game of Thrones säsong 5 Trailer

LÄNGTAR♥
/Hennie

Serielista: Januari (2015)


Egentligen så har ingen av oss kollat på särskilt mycket. Har hamnat efter på en hel del, i.o.m att skolan har börjat, men trots det har jag fått lite gjort. Bland annat så har jag kollat klart på de två första säsongerna av Orphan Black, och den första säsongen av Switched at Birth (sammanfattning kommer snart). Jag har även kollat ikapp på The Goldbergs, och påbörjat dokumentär serien Cosmos.

Och äntligen så har Becka tagit sig i kragen och kollat på The Vampire Diaries. Nu är hon inne på säsong 3. 

Jag har halkat efter i Arrow, Constantine, How To Get Away With Murder och Stalker. 

Gjorde även en ny kategori för serier som vi gett upp med, men kanske fortsätter med senare. Bland annat 24, The Lying Game och Beauty and the Beast. 

 

/Hennie

 

Serier vi är up to date med:

American Horror Story (säsong 4)

Devious Maids (säsong 2)

Cristela (säsong 1)

Falling Skies (säsong 4)

Finding Carter (säsong 1)

Game of Thrones (säsong 4)

Gotham (säsong 1)

House Of Cards (säsong 2)

Mistresses (säsong 2)

Mike an Molly (säsong 4)

Melissa and Joey (säsong 3) 

Modern Family (säsong 6)

New Girl (säsong 4)

Once Upon a Time (säsong 4)

Orange Is The New Black (säsong 2)

Orphan Black (säsong 2)

Pretty Little Liars (säsong 5)

Revenge (säsong 4)

Sherlock (säsong 3)

Solsidan (säsong 4)

The 100 (säsong 2)

The Last Ship (säsong 1)

The Big Bang Theory (säsong 8)

The Goldbergs (säsong 2)

The Vampire Diaries (säsong 6)

The Mindy Project (säsong 3)

The Walking Dead (säsong 4)

The Strain (säsong 1)

The Fosters (säsong 2)

  

Serier vi ligger efter i:

2 Broke Girls (säsong 2)

Arrow (säsong 3)

Awkward (säsong 3)

Constantine (säsong 1)

Defiance (säsong 1)

Elementary (säsong 2)

How To Get Away With Murder (säsong 1)

Outlander (säsong 1)

Stalker (säsong 1)

Two and a half men (säsong 11)

The Originals (säsong 1)

The Vampire Diaries (säsong 3, för Rebecka)

The Flash (säsong 1)

Under The Dome (säsong 2)

Witches of East End (säsong 2)

 

Marathonprojekt:

7th Heaven (säsong 7)

According to Jim (säsong 2)

Breaking Bad (säsong 1)

Cougar Town (säsong 2)

Cosmos-A Space-Time Odyssey (säsong 1)

Derek (säsong 1)

Dominion (säsong 1)

Full House (säsong 6)

Glee (säsong 1)

Ghost Whisperer (säsong 1)

Life's Too Short (säsong 1)

Lost (säsong 4)

One Tree Hill (säsong 7)

Scandal (säsong 1)

Suits (säsong 2)

Switched at Birth (säsong 2)

The O.C (säsong 2)

The Office (säsong 2)

 

Serier vi gett upp med(kanske fortsätter med senare):

24 (säsong 1)

90210 (säsong 1)

Anger Management (säsong 1, för Hennie)

Beauty and the Beast (säsong 2)

Ravenswood (säsong 1)

Twisted (säsong 1)

The Lying Game (säsong 1)

 

Serier vi sett klart: 

1600 Penn

Buffy The Vampire Slayer

Bunheads

Charmed

Desperate Housewives

Friends

Gilmore Girls

Gossip Girl

Guys With Kids

Heroes

Jane by Design

No Ordinary Family

Revolution

Ringer

Sex and the City

Terra Nova

The Carrie Diaries

The Secret Circle

Veronica Mars

 

Serier vi vill se:

Prison Break

Switched at Birth

Reign

True Blood

Supernatural

Teen Wolf

666 Park Avenue

30 Rock

Bewitched

Downton Abby

Hart of Dixie

Nashville

Malcolm in the Middle

Parenthood

How I Met Your Mother

Legend Of The Seeker

Suburgatory

Please Like Me

Skins

Last Resort


Sammanfattning: Orphan Black (säsong 1)

Handling: A streetwise hustler is pulled into a compelling conspiracy after witnessing the suicide of a girl who looks just like her.
 
Oh, vet inte vart jag ska börja! Basically så handlar serien om Sarah Manning, som bevittnar en tjej, som förövrigt är identisk till henne själv, ta självmord. Sarah, stjäl hennes identitet, och blir som en följd indragen i en konspiration som involverar inget annat, utom kloner... ;) dum-DUM-duuuum!! heh.
 
Först och främst, jag älskar denna seriens handling. SÅ unik och intressant. Den skiljer sig verkligen från andra! Under seriens gång utvecklas handlingen väl, och för varje avsnitt så dras man in djupare och djupare. En lagom blandning av humor och spänning. Om det är något jag saknar så är det väl romantik! Man kanske det väntar i säsong 2..? Trodde först att det var något på gång med karaktären Paul, men tyvärr verkade det inte som det... 
 
           
Om vi ska gå vidare till skådespelarna och karaktärerna, så tänker jag först faktiskt nämna Jordan Gavaris som spelar den roliga, artistiska, homosexuella, något galna brodern till vår huvudperson Sarah; nämligen Felix. Och GUD vad jag ÄLSKAR honom!!! Han är bara så jäkla skön. Right up my alley. LÄTT min favoritkaraktär i serien so far. Felix sätter alltid ett leende på mina läppar med hans roliga, snabba, sarkasm-fyllda kommentarer.
 
Sedan så har vi ju skådespelaren Tatiana Maslany som spelar huvudpersonen och, såklart, alla klonerna. Fantastisk prestation! Älskar att hon verkligen får dessa karaktärer att kännas som om de spelas av helt olika personer.  
 
Om jag ska klaga på något så är det att seriens karaktärer kan framstå som lite klyschiga. Den alkoholiserade förortsmamman, lesbiska vetenskapsnörden och tuffingen som skulle göra allt för sin familj. Dock så stör detta mig egentligen inte särskilt mycket! Tycker endast att det bidrar till seriens charm. 
 
Första säsongen av Orphan Black får en stark 8/10 från mig i betyg. 
 
«Hennie»
 

Bok till film: 2015

Insurgent:
Baserad på: Insurgent av Veronica Roth
Handling: Beatrice Prior must confront her inner demons and continue her fight against a powerful alliance which threatens to tear her society apart with the help from others on her side.
Medverkande:
  • Shailene Woodley as Beatrice "Tris" Prior
  • Theo James as Tobias "Four" Eaton
  • Ansel Elgort as Caleb Prior
  • Ray Stevenson as Marcus Eaton
  • Kate Winslet as Jeanine Matthews
  • Naomi Watts as Evelyn Johnson-Eaton
Premiär: 20 mars 2015
Mina tankar: Jag ser verkligen framemot Insurgent, för jag älskade boken! Men efter att ha kollat på trailern några gånger, så har jag inga höga förhoppningar om att den kommer hålla sig till boken. För som det ser ut nu, så verkar det som att Insurgent kmr avvika från boken rätt så mkt... Men men... Ser framemot den ändå :3
 
 
Cirkeln:
Baserad på: Cirkeln av
Handling: En natt när månen färgas blodröd, befinner sig sex unga tonårsflickor i en övergiven folkpark, dragna dit av en mystisk kraft. Där avslöjas en gammal profetia. De är ”De utvalda”, en grupp häxor - utsedda att rädda världen. Plötsligt är tiden i gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat.
Medverkande: 
  • Josefin AsplundRebecka Mohlin
  • Gustav LindhElias Malmgren
  • Irma von PlatenMinoo Falk Karimi
  • Miranda FrydmanVanessa Dahl
  • Hanna Asp Ida Holmström
  • Leona AxelsenLinnéa Wallin
  • Helena EngströmAnna-Karin Nieminen
Premiär: 18 februari 2015
Mina tankar: Har hört mycket, mycket bra om den här boken, så ser framemot att få läsa den innan jag ser filmen på bio! Har höga förhoppningar! 
..Lite småkul också att några vänner till mig fick vara med som statister, och att vissa av scenerna i filmen spelades in på MIN skola ;) 
 
 
Fifty Shades of Grey:
Baserad på: Fifty Shades of Grey av E.L James
Handling: Literature student Anastasia Steele's life changes forever when she meets handsome, yet tormented, billionaire Christian Grey.
Medverkande: 
  • Dakota Johnson – Anastasia "Ana" Steele
  • Jamie Dornan – Christian Grey
  • Eloise Mumford – Katherine "Kate" Kavanagh
  • Luke Grimes – Elliot Grey
  • Rita Ora – Mia Grey
  • Victor Rasuk – José Rodriguez
Premiär: 14 februari 2015
Mina tankar: Vet inte riktigt vad jag ska säga! Har själv inte läst boken, men har hört en del om den. Mycket blandade känslor verkar folket ha! Haha, men ska väl bli underhållande att se den ändå :P
 
 
Fallen:
Baserad på: Fallen av Lauren Kate
Handling: A young girl finds herself in a reform school after therapy since she was blamed for the death of a young boy. At the school she finds herself drawn to a fellow student, unaware that he is an angel, and has loved her for thousands of years.
Medverkande:
  • Addison Timlin as Lucinda "Luce" Price
  • Jeremy Irvine as Daniel Grigori
  • Harrison Gilbertson as Cameron "Cam" Briel
  • Scout Taylor Compton as Arriane Alter
  • Lola Kirke as Penn
  • Sianoa Smit-McPhee as Molly Zane
  • Hermione Corfield as Gabbe Givens
  • Malachi Kirby as Roland Sparks
  • Joely Richardson as Sophia Bliss
  • Juliet Aubrey as Doreen Price
Premiär (USA): höst 2015
Mina tankar: Själv så har jag än inte läst boken, men ser framemot att få göra det innan jag ser filmen. Från vad jag har läst om boken och hört från andra så verkar den riktigt bra! :) Är på min"to-read" lista!  
 
/Hennie

Serielöften (2015)

Är lite sent ute haha, men tänkte göra ett inlägg om mina serielöften. 
Först och främst så har jag flera serier som jag än inte har påbörjat, vilket är helt skandalöst xP Exempelvis Supernatural och Teen Wolf som alla verkar älska så mycket! Har även mina kära One Tree Hill- och Lost-marathon-projekt som det går skitdåligt med! 
Så känner att lite serielöften kommer fungera som rätt motivering... Lär nog återkomma var tredje månad eller så, för att ge en liten uppdatering om hur det går. 
«Hennie»
 
Serier jag vill påbörja:
  • Supernatural
  • Reign
  • Teen Wolf
  • Downton Abbey
  • Prison Break
  • Scandal
  • Parenthood
  • Orphan Black
Serier jag vill avsluta (marathon-projekt):
  • One Tree Hill
  • Lost
Serier jag vill se ikapp på: 
  • The Originals
  • Witches of East End
  • Elementary
  • Outlander
  • House of Cards
  • The Flash
 

Sabrina the teenage witch ~

Alltså Sabrina är väl en härlig serie just för allt det "nittio-talaktiga" som klänger sig över dess axlar. För fjanthumorn och den pappriga oäkta kattan ? Love it! 

/ Rebecka 





Mike & Molly - season 4

Åh vad jag vill se de sju nya avsnitten av Mike and Molly NU! såg precis klart fjärde säsongen nämligen. Den är verkligen mysig alltså. ♡♡♡ verkligen en Amerikansk komedi ATT rekommendera! 


Melissa & Joey christmas special

fann äntligen det mysiga julavsnittet av en av mina favorit komediserier i dagsläget.
 
att serien är inne på sin fjärde säsong nu... det trodde jag aldrig. efter det allra första avsnittet tänkte jag "well, den här komedin kommer ju falla i golvet med ett ordentligt kras efter inte ens tio avsnitt...." - så fel jag hade! och i dag tycker jag om den SÅ mycket.
just för den traditionella enkla amerikanska humorn.
 
 
 
 
 
 
// Rebecka
 

The vampire diaries - season 2

 
 
 
 
nu har jag alltså sett säsong 2. hujedamej vad den slutade gött då. Vad tusan kommer hända med Stefan, nu är han alltså en totalt crazy vampyr-slaktare igen med Klaus-hybriden... och Jeremy... och Damon... Elena, deras feberkyss. haha känner mig som tolv år :) time for season 3!

One tree hill och Game of thrones-längtan

När jag är ikapp med Vampire Diaries så ska jag fortsätta njuta av allas vår One tree hill. Älskar den serien och har kommit rätt långt, men vill se klart alla säsonger nu! ☆☆☆ 


Everwood Är en helt annan serie jag var beroende av förut... åh vad jag tyckte om den! Tur att tjejen är huvudperson i Revenge i dag. Alltid något ;) 

Och tänk - soon time for game of thrones. Pepp? Think yes! 

// Rebecka 

Bokrecension: World After (Penryn and the End of Days #2)

*Varning för mindre spoilers*
 
Titel: World After
Författare: Susan Ee
Utgivningsår: 2014
Betyg: 7/10
Handling: In this sequel to the bestselling fantasy thriller, Angelfall, the survivors of the angel apocalypse begin to scrape back together what's left of the modern world.

When a group of people capture Penryn's sister Paige, thinking she's a monster, the situation ends in a massacre. Paige disappears. Humans are terrified. Mom is heartbroken.

Penryn drives through the streets of San Francisco looking for Paige. Why are the streets so empty? Where is everybody? Her search leads her into the heart of the angels' secret plans where she catches a glimpse of their motivations, and learns the horrifying extent to which the angels are willing to go.

Meanwhile, Raffe hunts for his wings. Without them, he can't rejoin the angels, can't take his rightful place as one of their leaders. When faced with recapturing his wings or helping Penryn survive, which will he choose?
 

*Var en dryg vecka som jag läste ut World After, så kommer inte ihåg alla detaljer. Därav så kommer jag nog försöka hålla den här recensionen kortfattad.*
 
Jag skulle nog inte säga att uppföljaren World After var lika bra som dess föregångare Angelfall. I denna boken så spenderar Penryn och Raffe största delen isär, vilket gjorde allt något ointressantare och svårare för mig att koncentrera mig, med tanke på hur de lämnade varann i den första boken. Genom hela boken så kunde jag inte riktigt fokusera eller bli lika indragen i historien, eftersom att jag konstant hungrade efter en återförening mellan Raffe och Penryn. 
 
Men, den var ändå mycket bra! Framförallt det episka slutet ;) *Alltså gud, jag tror inte jag kommer kunna vänta ända till mars för att få den tredje boken, som dessutom är den sista (heart=breaking)*
Vad jag gillar med den här serien är att den är betydligt mycket mörkare än andra böcker jag har läst.  
 
Gillade att vi fick se flera av scenerna från den förra boken, fast ur Raffes perspektiv. Exempelvis när han hade tvinnat Penryns hår runt svärdet. Kändes så tragiskt, eftersom han då trodde att hon var död! Och efter att de hade återförenats... Gosh! När de låg på stranden och höll om varann, och Raffe grät :') *THE FEELS*
 
Gillar (men hatar det lite också heh) att deras romans är så utdragen! Istället för att bara tuta och köra, och ge läsarna vad de vill ha. Får allt att kännas mer realistiskt! Jag menar... Det är nog inte SÅ troligt att Raffe skulle ge upp sin tro om rätt och fel vad gäller relationer med människor, efter att de kännt varann i typ en vecka xP 
Men det gör allt ännu mer romantiskt också... Att de långsamt hinner bygga upp denna relationen och banden mellan dem! 
 
Guuud ser framemot nästa bok! OM ni inte redan har läst Angelfall, så gör det. NU. PRONTO. 
 
Vi hörs! Gotta go ;)
 
«Hennie»

Bokrecension: We Were Liars

Titel: We Were Liars
Författare: E. Lockhart
Utgivningsår: 2014
Betyg: 7/10
Handling: 
A beautiful and distinguished family.
A private island.
A brilliant, damaged girl; a passionate, political boy.
A group of four friends—the Liars—whose friendship turns destructive.
A revolution. An accident. A secret.
Lies upon lies.
True love.
The truth.
 
 Huvudpersonen heter Cadence, kallas Cady, och hennes familj är en fin New England-familj med gamla pengar. Den här rika familjen har en egen ö där de tillbringar varje sommar tillsammans. Tre systrar med barn, alltså Cadys kusiner, och deras morfar.
När boken börjar är Cady snart 18, och tillbaka på sommarön för första gången på två år. Något hände där när hon var 15, men hon minns det inte och det är det som är gåtan i ”We were liars”. Vad handlar minnesförlusten om, vad orsakade den?


Jag blev verkligen förvånad över hur snabbt jag drogs in i We Were Liars, och familjen Sinclairs skruvade liv. Bokens handling lämnade mig inte så jätteimponerad, men efter att ha läst boken så inser jag att det nog är rätt så svårt att förklara den utan att spoila allt. Det är en sådan sorts bok där små fragment av huvudpersonens liv förklaras såsom boken går vidare. Exempelvis, efter hela 70 sidor så kändes det fortfarande inte som att boken hade kommit igång. Men, nu förstår jag att det i princip var det som var meningen (ni som har läst boken kanske förstår mig). Man fick liksom små ledtrådar här och var, som man knappt lade märke till förrän allt löste sig i slutet och allt som hänt knöts samman i en enda chockerande sanning. 
 
I det stora hela så tyckte jag att boken var lite händelselös, men ändå väldigt indragande samt lockande. Man blir lika desperat som den mycket intressanta huvudkaraktären Cadence, till att få reda på vad som hände i och med hennes olycka, sommaren då de alla var femton. Och jag måste säga att slutet var en av de bästa jag läst på länge. Hjärtskärande, och otroligt tragisk, men mycket, mycket väl gjord. Författaren E. Lockhart gjorde verkligen att bra jobb med We Were Liars. 
 
Denna hyllade berättelse, är verkligen en som jag rekommenderar. Den tog mig inte mer än tre dagar att läsa, då den var mycket kort (200-nånting sidor) och rätt så lättläst. Den finns att köpa på Pocket Shop för 129:-, om jag inte minns fel! 
 
Det var nog allt för den här gången, vi hörs! 
 
«Hennie»

Fint med vampyrer

 
Jag har kollat på TVD hela dagen haha.... It kinda grows on me nu. Twilight hatar jag, men denna serie... Åh så tjejig och älskvärd ☆☆☆
 
// Rebecka  

Vampire diaries - bättre sent än aldrig...

nu jäklar är det vampire diaries som ska köttas... är på säsong 2, pinsamt =/ denna tjejserie bara måste jag komma ikapp nu... väldigt mysig att kolla på måste jag säga!
 
 
 
 

Julledigheten över ~

Nu ska bloggen kickas igång igen. 
♡♡♡ 

Tv- och filminlägg åter uppe som vanligt igen senare i dag woo :D 

/ Rebecka