Bokrecension: The Selection (The Selection #1)

Titel: The Selection

Författare: Kiera Cass

Utgivningsår: 2012

Mitt betyg: 5/5

Handling: For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon. 

But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.

Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she's made for herself--and realizes that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined.


 

Dystopisk värld möter the Bachelor och det indiska kastsystemet. Pretty much sums it up. 

 

Ordet trollbindande har nog aldrig passat in så bra på en bok förut! The Selection var verkligen underbar. En historia lika vacker som dess omslag. Jag fullkomligt älskade den! 

 

The Selection handlar då om America Singer som blir utvald att få delta i the Selection. Tävlingen där 35 slumpmässigt valda tjejer får tävla om prins Maxons hjärta. 

Handlingen kändes verkligen så unik och annorlunda från allt annat jag läst. Det var verkligen en riktig feelgood-bok, som fick mig att skratta flera gånger. Och romantisk var den också! 

När jag slog upp boken för första gången så kunde jag aldrig ha anat att jag knappt skulle kunna lägga ifrån mig den igen. Den var så vackert skriven och jag älskade karaktärerna! 

 

Vad jag gillade med America var att hon var så stark, ärlig och godhjärtad genom hela boken. Som exempelvis med hennes tjänsteflickor, eller med Maxon dådå. Och att bro på Maxon… Maxon, Maxon, Maxon… Jag finner inga ord *swoon*. 

 

SÅ, om du är ute efter en rolig, romantisk, välskriven feelgood-bok så har du kommit rätt. LÄS den bara. Bara läs den. 

 

Om jag ska klaga på något, så är det att jag aldrig riktigt fick grepp om vilken i tid den utspelade sig i. Visst förstod jag att det var en dystopi. Men… Det var liksom inte lika klart, fick inte riktigt upp en bild i huvudet. 

 

Men men.. Boken får en KLAR femma från mig. :) 

Genomsnittlig känsla:

 

/Hennie



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback