Sammanfattning: Outlander (säsong 1, 01-08)

Handling: Follows the story of Claire Randall, a married combat nurse from 1945 who is mysteriously swept back in time to 1743, where she is immediately thrown into an unknown world where her life is threatened. When she is forced to marry Jamie Fraser, a chivalrous and romantic young Scottish warrior, a passionate relationship is ignited that tears Claire's heart between two vastly different men in two irreconcilable lives.
 
 
Äntligen så har jag kommit ikapp med Outlander! Och jag måste säga att jag verkligen gillade den. Och med det sagt, så hoppar jag direkt in i min lilla recension. 
 
Trots att avsnitten var långa, och ibland lite långtråkiga med utdragna scener, så satt jag som klistrad till TV-skärmen. Jag tyckte, trots den något sega takten, att storyn var intressant och jag ville ändå alltid veta vad som skulle hända näst. Serien hade ett väldigt intressant konsept och jag ser framemot att även få läsa böckerna som serien är baserad på. 
 
Jag älskade seriens miljö, alltså att den var placerad i Skottland. Det bidrog till själva känslan och atmosfären i serien. Gillade också att den var ganska rå, lite som Game of Thrones. Den kändes som en väldigt typisk "high end-serie" eller vad man ska säga. 
 
Även många bra skådespelare. Gillade framförallt huvudpersonen Claire's prestation, och han som spelade Jamie Fraser. Det fanns självfallet många fler som var bra, men inga som verkligen stod ut eller lämnade ett jättestort intryck hos mig såhär i efterhand. 
 
Vad som saknades i serien var action, och romans. Vad gäller det första jag nämnde, så tycker jag att det fanns alldeles för lite action i serien. Nog fanns det vissa riktigt spännande scener, men om de hade byggt upp lite meer spänning med musik o.s.v. så hade det nog minskat känslan av att serien ibland kunde vara seg. 
 
Innan jag började kolla på Outlander så hade jag hört mycket om romansen i serien, och hur alla shippade Claire och Jamie. Visserligen så gillade jag också dem som ett par, men det var inte ens nära lika romantiskt och dramafyllt som jag trodde att det skulle vara. Jag fann mig snarare att shippa Claire med sin man Frank mycket, mycket mer, och hoppades under i princip hela seriens gång att de skulle återförenas.
Men jag shippar båda... Fast jag hade hoppats på mer romans... Såå jag vet inte... :P 
 
Jag ger den första halvan av säsong 1 av Outlander 6,5/10 i betyg, och rekommenderar den till alla er Skottland-freaks därute haha ;)
 
/Hennie
 

Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

sett att många gillat den serien men jag fastnade aldrig (såg 3 avsnitt tror jag). Tyckte det var rätt segt men själva konceptet är intressant så förstår dem som gillar det ändå.

Svar: Tyckte också (somsagt) att den var rätt seg, inte min favvo-serie! Men jag fastnade för den och gillade den ändå :3
Hennie Skareng

2015-02-28 @ 01:40:28
URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: Elsa

Jag tycker verkligen om Outlander just för att den är väldigt unik med Skottland och allt, men jag kan hålla med dig om att den kunde vara ganska seg ibland. Och Jamie och Claire har inte alls kommit särskilt långt i sitt förhållande egentligen, så jag förstår dig verkligen när du säger att du även shippar henne med Frank, jag känner detsamma! Det är väl mest det att man vet att deras förhållande kommer utvecklas och bli någonting som man verkligen kommer shippa, speciellt de som läst böckerna. Men på så sätt blir shippet större för många, helt enkelt på grund av längtan tills de kommer till de större romansdelarna av boken.

Svar: Jo kan nog tänka mig det! :3
Hennie Skareng

2015-02-28 @ 09:27:04
URL: http://www.gillafilm.devote.se
Postat av: Filippa

Själv älskar jag Outlander så jag skulle nog ge den toppbetyg då allt med den serien är perfekt enligt mig :) Tyvärr har jag inte läst böckerna ännu :/ Nu är det inte länge kvar till nästa avsnitt heller. Längtar jättemycket!!

Svar: Älskade den också, men inte min favvo-serie ;) Men åååh ser framemot nästa avsnitt!!
Hennie Skareng

2015-02-28 @ 13:58:08
URL: http://countlessbooks.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback