Sammanfattning: Elementary (säsong 2)

Medverkande: John Lee Miller, Lucy Liu, Aidan Quinn m.f.
Betyg: 7/10
Handling: A modern take on the cases of Sherlock Holmes, with the detective now living in New York City.
 
Jag följer väldigt, väldigt få polisserier. Har alltid tyckt att de är tråkiga och extremt uttjatade. Men det är något med alla dessa Sherlock Holmes-tolkningar som alltid lyckas fånga in mig! Och Elementary var definitivt en av dem. 
 
Enligt mig så kommer "Sherlock" alltid att vara den bästa utav alla dessa tolkningar, men måste säga att jag verkligen faktiskt gillade Elementary. Ibland kunde den bli lite seg och upprepande, men mestadels så fann jag den fascinerande, precis som jag alltid gör när huvudpersonen är brilliant. 
 
Jag försöker dock inte att jämföra serien med "Sherlock". De känns som två helt olika serier i mina ögon. För det första så utspelar de sig på två helt olika platser. För det andra så behöver man inte göra ett lika stort "commitment" till att se ett avsnitt eftersom att de endast är 40 minuter, medan Sherlocks avsnitt brukar vara 1,5 timme om jag minns rätt. Och för det tredje så blir partnerskapet mellan Watson och Sherlock helt annorlunda (enligt mig) eftersom att Watson i Elementary är en kvinna (vilket jag verkligen gillar). 
 
Vad jag gillade främst var att den var väldigt avkopplande att kolla på. Jag gillade att det alltid var ett nytt "case" i varje avsnitt, så man kunde gå några dagar utan att behöva minnas vartenda detalj från förra avsnittet. Men det fanns ändå en liksom kontinuerlig handling.. Alltså (svårt att förklara, har huvudvärk när jag skriver detta-heh).. Exempelvis Sherlocks drogproblem, hans bror Mycroft som introducerades i denna säsong, hans förhållande till Joan och deras partnerskap, Moriarty, Marcus Bell o.s.v. Tyckte att de vävde in allt väldigt bra, och måste säga att jag äälskade det fyra sista avsnitten...
 
Måste även nämna seriens fantastiska intro. Bara jag som älskar den..?
 
 
Jag ger säsong 2 av Elementary 7/10 i betyg, och rekommenderar den till alla Sherlock-fans därute, och ni som gillar polisserier... ;)
 
PS; Bara jag som shippade Sherlock och Joan typ...mycket...? ;)
 
/Hennie


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback