Bokrecension: Demonglass (Hex Hall #2)

Titel: Demonglass
Författare: Rachel Hawkins
Utgivningsår: 2011
Mitt betyg: 6,5-7/10
 
Handling: Sophie Mercer thought she was a witch. That was the whole reason she was sent to Hex Hall, a reform school for delinquent Prodigium (a.k.a. witches, shape-shifters, and faeries). But then she discovered the family secret, and the fact that her hot crush, Archer Cross, is an agent for The Eye, a group bent on wiping Prodigium off the face of the earth.

Turns out, Sophie's a demon, one of only two in the world-the other being her father. What's worse, she has powers that threaten the lives of everyone she loves. Which is precisely why Sophie decides she must go to London for the Removal, a dangerous procedure that will either destroy her powers for good-or kill her. 

But once Sophie arrives, she makes a shocking discovery. Her new housemates? They're demons too. Meaning, someone is raising demons in secret, with creepy plans to use their powers, and probably not for good. Meanwhile, The Eye is set on hunting Sophie down, and they're using Archer to do it. But it's not like she has feelings for him anymore. Does she?

*VARNING för en och annan mild spoiler*
 
Jag kan på en gång säga att Demonglass var betydligt mycket bättre än dess föregångare Hex Hall. Jag hade några problem med den, som jag kommer ta upp senare i inlägget, men förutom det så njöt jag verkligen av de actionpackade scenerna, bokens miljö och allmänna atmosfär, huvudpersonen Sophie's sarkastiska humor, den heta (något cheesiga) romansen o.s.v. 
 
Det första jag kommer ta upp är, som jag även nämnde ovan, bokens miljö. Till skillnad från den första boken som utspelade sig på den typiska, icke eventfulla, förutsägbara skolan Hecate Hall, så befinner sig Sophie hos sin far på herrgården/slottet/vet inte riktigt (x'D) Thorne Abbey i England. Ibland kunde det bli lite långtråkigt eftersom att boken i stort sett utspelade sig endast på Thorne Abbey (hade varit kul med lite omväxling här och var...), men tyckte ändå att det var en stor förbättring ifrån Hecate Hall, som endast hade ett "mjääh"-intryck på mig.
 
 Precis som Hex Hall så var Demonglass lättläst och ganska "kortfattad". Författaren, Rachel Hawkins, beskrev bokens omgivningar bra o.s.v, men hennes ord lämnade inte ett särskilt stort intryck hos mig under de emotionella scenerna. Medan jag fann detta synd, så kändes det skönt att ha någonting lätt att läsa vid slutet av dagen, till skillnad från böcker som Angelfall och The Fault In Our Stars
 
Jag tyckte faktiskt att Hawkins byggde upp en väldigt fin romans mellan Sophie och Archer, och jag ser verkligen framemot att få se mer av den i nästa bok. 
 
Det jag egentligen störde mig mest på i boken var Sophie's beslut och sätt att tänka vid vissa stunder, framförallt under sista halvan av boken. Ibland kunde det kännas väldigt påskyndat och påtvingat. Men, men... Jag har överseende! (Kan inte riktigt beskriva utan att spoila..)
 
Nu orkar jag inte skriva något mer, så för att sammanfatta: Jag ger Demonglass 6,5-7/10 i betyg
 
Kram Hennie♥


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback